DefenceReview: Γράφει ο Β.Κ. από το Αmyna.GR: Άποψη: Οι πραγματικές δυνατότητες των Τουρκικών S-400 στο Ελληνοτουρκικό πεδίο επιχειρήσεων.

Ο σκοπός αυτού του άρθρου εντάσσεται στα πλαίσια της γνώσης και ανάλυσης των τουρκικών επιχειρησιακών δυνατοτήτων στον τομέα των Ειδικών Δυνάμεων και του Ανορθόδοξου Πολέμου. Έχει ως στόχο σε πρώτη φάση να καταγράψει τη σύνθεση και τη συγκρότηση της εχθρικής απειλής με στοιχεία και πληροφορίες που θα δώσουν μια ακριβή και αντικειμενική εικόνα για τη τουρκική απειλή που πρεσβεύουν οι Τουρκικές Ειδικές Δυνάμεις. Πάγια θέση και άποψη των συντελεστών της παρούσας ιστοσελίδας είναι πως την απειλή δεν πρέπει να την υπερεκτιμούμε αλλά ούτε και να την υποτιμούμε.


Πολλάκις έχουμε τονίσει πως τα σκάφη που διαθέτει η ΑΣΔΕΝ είναι παντελώς ακατάλληλα. Είναι απαράδεκτο να μην μπορεί να βρεθεί ένα κονδύλι 50 εκατ ευρώ να αγοραστούν σύγχρονα σκάφη.
Σε αυτό το άρθρο, θα αναλύσουμε τις Τουρκικές Δυνάμεις Καταδρομών, που είναι ένα τμήμα μόνο των Τουρκικών Ειδικών Δυνάμεων. Σε επόμενο άρθρο θα αναλύσουμε και τις υπόλοιπες Τουρκικές Ειδικές Δυνάμεις, όπως τις Ειδικές Δυνάμεις του Τουρκικού ΓΕΕΘΑ (Bordo Bereli), την Ταξιαρχία Πεζοναυτών και τα τμήματα Υποβρύχιων Καταστροφέων SAS και SAT.

Εισαγωγή – Ορισμοί

Οι Δυνάμεις Καταδρομών, ως Ειδικές Δυνάμεις, είναι κατεξοχήν κατάλληλες λόγω δομής, εκπαίδευσης και υλικού, για την εκτέλεση Καταδρομικών Επιχειρήσεων, Επιχειρήσεων Σταθεροποιήσεως (Αγώνα εναντίον ανταρτών) και Ανορθόδοξου Πολέμου, είτε ανεξάρτητες, είτε σε συνεργασία µε άλλες Μονάδες των Όπλων και των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Μπορούν να εκτελέσουν τις επιχειρήσεις τους είτε από φίλια βάση είτε από βάση στα µετόπισθεν του εχθρού. Με την κατάλληλη ενίσχυση κυρίως σε όπλα καμπύλης τροχιάς και Α-Τ, μπορούν να εκτελέσουν και Τακτικές επιχειρήσεις, σε περιορισμένη όμως κλίμακα.


Εκτός από την έλλειψη ταχυπλόων σκαφών, σοβαρό ζήτημα υπάρχει και στα ενάερια μέσα αφού η απαξίωση των ΝΗ90 οδηγεί στην χρήση των UH-1H με πολλαπλούς περιορισμούς (πτήση νύχτα, πάνω από θάλασσα κτλ). Η έλευση των Chinook από τις ΗΠΑ λύνει εν μέρει το πρόβλημα υπό τη προϋπόθεση πως οι ελληνικές δυνάμεις θα αναπτυχθούν προ κρίσης/ έντασης.
Οι χαρακτηριστικές ιδιότητες των ∆υνάµεων Κ/∆ είναι οι παρακάτω :

α. Είναι δυνάµεις επιθετικές οι οποίες σπάνια αναλαµβάνουν αµυντικές αποστολές.

β. Είναι Ειδικές Μονάδες (διαφέρουν από το Πεζικό ως προς τον τρόπο ενεργείας).

γ. Η δράση τους στηρίζεται κυρίως στην ταχύτητα ενεργείας και στον αιφνιδιασµό, κι όχι τόσο στο πυρ και τον ελιγμό όπως οι δυνάμεις συμβατικού Πεζικού.

δ. ∆ιαθέτουν µεγάλη ισχύ πυρός, ελαφρών κυρίως όπλων, για µικρή όµως χρονική διάρκεια.

ε. Απαιτούν υψηλό βαθµό εκπαίδευσης, άριστο ηθικό και άριστα υλικά.

στ. ∆ιακρίνονται για το αναπτυγµένο πνεύµα Μονάδας.

ζ. ∆ιαθέτουν εύκαµπτη και ευέλικτη οργάνωση.

η. Προσαρµόζονται εύκολα στον ΑΝΣΚ (Αντικειμενικό Σκοπό).

θ. Η συνηθέστερη τακτική τους είναι η εφαρµογή της µεθόδου «ταχεία κρούση και αποµάκρυνση».


Στη Περιοχή Ευθύνης της ΑΣΔΕΝ τα κύρια νησιά συγκροτούν τη Δύναμη Αμέσου Επεμβάσεως.Πρόκειται για Αμφίβιους Καταδρομείς με Πεζικό σε αποστολές προκατάληψης ή ανακατάληψης μικρονησίδων ή βραχονησίδων. Εδώ εγείρεται ζήτημα αλληλοϋποστήριξης των νήσων.

Δομή Ελληνικών Ειδικών Δυνάμεων

Κυριότερη εξέλιξη που έλαβε χώρα ήταν η συγκρότηση της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων υπό το ΓΕΕΘΑ που ανέλαβε τις μονάδες ειδικών επιχειρήσεων: ΔΥΚ, ΕΤΑ, Ζ ΜΑΚ, 31 ΜΕΕΔ, ΜΥΑ. Πρόσφατως αποφασίστηκε η ίδρυση της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικού Πολέμου που περιλαμβάνει όλες τις μονάδες και σχηματισμούς εκτός των παραπάνω μονάδων.

Οι ελληνικές ειδικές δυνάμεις είναι αναλόγως του κλάδου των Ενόπλων Δυνάμεων και χωρίζονται ως εξής:

Η Π.Α διαθέτει την 31η Μοίρα Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης που υπάγεται στην Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης.
Το Π.Ν διαθέτει την Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών που υπάγεται στο Αρχηγείο Στόλου.
Ο Ε.Σ έχει στην δύναμη του τις ακόλουθες μονάδες:
Την 1η Ταξιαρχία Καταδρομών Αλεξιπτωτιστών με έδρα την Ρεντίνα που περιλαμβάνει:
Μοίρες Καταδρομών στην Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα τις Β’ ΜΚ στην Νάουσα, την Δ’ στην Ρεντίνα και την Ε’ στην Δράμα, καθώς και αριθμό εφεδρικών Μοιρών Κ/Δ.
Μοίρες Αλεξιπτωτιστών σε Κρήτη (Μάλεμε) και Αττική (Ασπρόπυργος) αντίστοιχα που περιλαμβάνει την 1η ΜΑΛ και την 2η. Τόσο οι Μοίρες Καταδρομών όσο και οι Μοίρες των Αλεξιπτωτιστών είναι μεγέθους Τάγματος.
Την 32α Ταξιαρχία Πεζοναυτών με έδρα τον Βόλο που περιλαμβάνει: το 505 και 521 Τάγματα στον Βόλο και το 575 στην Αυλώνα, το 32ο Τάγμα Υποστηρίξεως, την 32η Ίλη Μέσων Αρμάτων, την 32α Μοίρα Πεδινού Πυροβολικού, τον 32ο Λόχο Διαβιβάσεων και τον 32ο Λόχο Μηχανικού.
Την 13η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων που περιλαμβάνει:
Το Ειδικό Τμήμα Αλεξιπτωτιστών.
Την Ζ’ Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών.
Πέντε Αμφίβιες Μοίρες Καταδρομών ή Ειδικά Τάγματα Εθνοφυλακής.
Την 71η Α/Μ Ταξιαρχία Πεζικού. Έχει δύναμη 3 Ταγμάτων Α/Μ ΠΖ, Μοίρα Πεδινού Πυροβολικού, Πυροβολαρχία Α/Α Πυροβολικού και τα απαραίτητα τμήματα υποστήριξης.
5η Α/Μ Ταξιαρχία.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι περιλαμβάνονται μόνο οι ενεργές Μονάδες ΕΔ κι όχι οι δεκάδες εφεδρικοί Λόχοι Καταδρομών (ΛΟΚ). Για τις Ελληνικές ΕΔ θα ακολουθήσει εκτενές άρθρο στο βραχυπρόθεσμο μέλλον.


Τα σκάφη της ελληνικής εταιρείας MOTOMARINE τύπου Magna 960 RIB. Χρησιμοποιούνται από τις Μοίρες Αμφίβιων Καταδρομών ή ΕΤΕΘ. Δεν προσφέρουν καμία προστασία από τα στοιχεία της φύσης και το εχθρικό πυρ.

Η Τουρκική Απειλή

Η Τουρκία τα τελευταία χρόνια έχει επιδείξει ιδιαίτερο ζήλο για τις Ειδικές Δυνάμεις της, τόσο σε οργανωτικό επίπεδο, όσο και στον εξοπλισμό τους. Ο λόγος που γινεται αυτό είναι οι συνεχείς επιχειρήσεις εναντίον του PKK, καθώς και οι επιχειρήσεις στο Ιράκ και τη Συρία. Σε όλα τα προαναφερθέντα μέτωπα επιχειρήσεων που έχει ανοιξει, οι απειλές που αντιμετωπίζει είναι ασύμμετρες, συνεπώς απαιτούνται ειδικές δυνάμεις επιθετικού χαρακτήρα και υψηλού επιπέδου, οι οποίες θα μπορούν να πετυχαίνουν τους εκάστοτε αντικειμενικούς σκοπούς (ΑΝΣΚ).

ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΤΑΔΡΟΜΩΝ

Δυνάμεις Καταδρομών διαθέτουν ο Τουρκικός Στρατός και η Τουρκική
Στρατοχωροφυλακη.

Τουρκικός Στρατός

Σύμφωνα με ανοικτές πηγές, οι Δυνάμεις Κ/Δ του Τουρκικού Στρατού συγκροτούνται σε επτά (7) Ταξιαρχίες (των 4-5 Ταγμάτων), δυο Συντάγματα (των 3 Ταγματων), κι ένα Τάγμα ορεινών Κ/Δ. Συνολικά δηλαδή εκτιμάται οτι ο Τουρκικός Στρατός διαθέτει 35-40 Τάγματα Κ/Δ.

Οι σχηματισμοί έχουν ως εξής:

Κέντρο Εκπαιδεύσης ορεινών Κ/Δ, με έδρα το Egirdir. Είναι σχηματισμός επιπέδου Συντάγματος.
1η Ταξιαρχία Κ/Δ (4ο ΣΣ), με έδρα την Καισάρεια. Σην 1η Ταξ. Κ/Δ ανήκει και το Τουρκικό Τάγμα Αλεξιπτωτιστών.
2η Ταξιαρχία Κ/Δ (4ο ΣΣ), με έδρα το Bolu.
3η Ταξιαρχία Κ/Δ (2η Στρατιά), με έδρα την Siirt.
4η Ταξιαρχία Κ/Δ (1η Στρατιά), με έδρα τη Βιζύη. Αν κι έχει μετασταθμεύσει από το 1996 στο Τουντσελι της ΝΑ Τουρίας, εκτιμάται ότι αναμένεται να δράσει υπέρ της 1ης Στρατιάς σε περίπτωση Ελληνοτουρκικής αναμέτρησης
Ταξιαρχία Ορεινών Κ/Δ (2η Στρατιά), με έδρα το Ηakari.
10η Ταξιαρχία Κ/Δ (3η Στρατιά), με έδρα το Tatvan. Πρόκειται για αναδιοργάνωση της πρώην 10ης Μ/Π Ταξιαρχιας ΠΖ.
49η Ταξιαρχία Κ/Δ (3η Στρατιά), με έδρα το Bingol. Πρόκειται για αναδιοργάνωση της πρώην 49ης Μ/Π Ταξιαρχιας ΠΖ.
5o Σύνταγμα Κ/Δ (1η Στρατιά), με έδρα την Ίμβρο.
57ο Τάγμα Βουνών και χιονιών (3η Στρατιά). με έδρα το Sarikamis.
Η διάταξή τους φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.


Διάταξη Τουρκικών Δυνάμεων Καταδρομών του Τουρκικού Στρατού.
Τουρκική Στρατοχωροφυλακη

Οι Δυνάμεις Κ/Δ της Στρατοχωροφυλακης συγκροτούνται σε μία Ταξιαρχία (των 4 Ταγμάτων) και σε 9 Συντάγματα (των 2-3 Ταγμάτων). Συνολικά η Τουρκική Στρατοχωροφυλακή διαθέτει 25-30 Τάγματα Κ/Δ, τα οποία σε περίοδο επιχειρήσεων συμμετέχουν κανονικά στα σχέδια του Τουρκικού Γενικού Επιτελείου.

Οι Σχηματισμοί έχουν όπως παρακάτω:

1η Ταξιαρχία Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα το Τσακιρσογκούτ.
Κέντρο Ελέγχου & Ασκήσεων (επίπεδο Συντάγματος), με έδρα την Βιζύη. (1η Στρατιά).
1ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα το Λίτσε. (2η Στρατιά).
2ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα το Bingol. (3η Στρατιά).
3ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα την Πάτνος. (3η Στρατιά)
4ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα το Σιλβάν. (2η Στρατιά).
6ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα την Μανίσα. (4η Στρατιά).
7ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα την Φώκαια. (4η Στρατιά).
8ο Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα το Μπευντουσεμπάπ. (2η Στρατιά)
Τακτικό Σύνταγμα Κ/Δ Σ-Χ, με έδρα την Κωνσταντινούπολη. (1η Στρατιά).

Διάταξη των Τουρκικών Δυνάμεων Καταδρομών της Τουρκικής Στρατοχωροφυλακής.
Οργάνωση

Τάγμα: Ενα Τουρκικό Τάγμα Κ/Δ (ΤΚ/Δ) διαθέτει έναν Λόχο Υποστήριξης Επιτελείου και 3 Λόχους ΚΔ.


Δομή Τουρκικού Τάγματος Καταδρομών.
Λόχος: Ο Τουρκικός Λόχος Κ/Δ διαθέτει την Διμοιρία Διοικήσεως, τέσσερίς (4) Διμοιρίες Κρούσης, μια Ομάδα όλμων 81χιλ. κι ένα τμήμα παρατηρητών.

Δομή Τουρκικού Λόχου Καταδρομών.
Οπλισμός

Ο οπλισμός, όσον αφορά τα βαρέα όπλα, των Τουρκικών Μονάδων Κ/Δ είναι αρκετά βαρύς σε διαμέτρημα, αλλά ελαφρύς όσον αφορά την κινητικότητα. Συγκεκριμένα, οι Ταξιαρχίες Κ/Δ διαθέτουν τμήματα Πυροβολικού, τα οποία είναι εφοδιασμένα με 12 ρυμουλκούμενα πυροβόλα Μ101 και 8 ρυμουλκούμενα ΠΕΠ ΤR-107. Επίσης, υπάρχουν και όλμοι 120/105 και 81 χιλιοστών, οι οποίοι είναι ενταγμένοι στα Τάγματα και στους Λόχους αντίστοιχα. Όλα τα παραπάνω υποδηλώνουν πως οι Τουρκικές Κ/Δ μοιάζουν κι ενεργούν πιο πολύ σαν επίλεκτα αεροκίνητα τμήματα συμβατικού ΠΖ, όπως η Ελληνική 71η Α/Μ Ταξιαρχία, παρά σαν τμήματα ειδικών δυνάμεων, όπως η Ελληνική Ταξιαρχία Κ/Δ-Α/Λ.

Συμπέρασμα

Είναι σαφές πως οι σχετικά «βαριές» Μονάδες Κ/Δ σε συνδυασμό με την υψηλή επάνδρωση, την υψηλή «επαγγελματοποίηση» και την ύπαρξη πολλών εναέριων μέσων, επιτρέπουν στην Τουρκία να τις μετακινεί σε διαφορετικά θέατρα επιχειρήσεων κατά το δοκούν, με αποτέλεσμα να «ανακατεύει» την τράπουλα, και να επιτυγχάνει απόλυτο στρατηγικό κι επιχειρησιακό αιφνιδιασμό. Η Γεωγραφία της Τουρκικής επικράτειας εξάλλου, δεν της επιτρέπει να μετακινεί τις συμβατικές της Μονάδες (ΠΖ-ΤΘ) με ταχύτητα. Συνεπώς αντιλήφθηκαν σχετικά γρήγορα την ανάγκη για την δημιουργία ταχύκινητων Μονάδων Κ/Δ οι οποίες θα μπορούν να δρουν
μετά από μικρή και γρήγορη προετοιμασία και σε αντιαντάρτικες επιχειρήσεις στα Ανατολικά, και σε συμβατικές Επιχειρήσεις στα Δυτικά.


Σε περίπτωση κατάληψης ελληνικής βραχονησίδας εάν δεν υπάρξει άμεση ανταπόκριση απαιτείται σε δεύτερο χρόνο τοπική αεροπορική και ναυτική υπεροχή.

Τα νησιά δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστά σημεία άμυνας αλλά ως ενιαίο δίκτυο που θα υποστηρίζονται και θα καλύπτονται το ένα με το άλλο. Αυτό προϋποθέτει δυνάμεις εύκαμπτες και με τακτική ευελιξία και ευκινησία με τα κατάλληλα μέσα φυσικά.


Δράση των Τουρκικών Δυνάμεων Κ/Δ στο Ελληνοτουρκικό Θέατρο Επιχειρήσεων.

Στη Περιοχή Ευθύνης του Δ Σώματος Στρατού τα Τουρκικά Τάγματα Καταδρομών αναμένεται να δράσουν στα μετόπισθεν των νομών Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης με στόχο τη συνεργασία με ακραία στοιχεία της μειονότητας και παραστρατιωτικές ομάδες. Παράλληλα, να προβούν σε επιχειρήσεις εναντίον στρατηγικών στόχων όπως τακτικά στρατηγεία, σταθμούς διοικήσεως και λοιπά έργα υποδομών με στόχο αφενός τη δέσμευση ελληνικών δυνάμεων για τη φύλαξη των παραπάνω στόχων και αφετέρου για την προσβολή ευπαθών στόχων που χαρακτηρίζονται ως κέντρα βάρους με προφανή επιχειρησιακή αξία για τον Ε.Σ.

Είναι γεγονός και κοινώς παραδεκτό πως τα Τάγματα Καταδρομών της Τουρκικής Στρατοχωροφυλακής θα επικεντρωθούν στην ασφάλεια της τουρκικής ενδοχώρας και των στόχων ελληνικού ενδιαφέροντος και δεν θα δράσουν εναντίον της ελληνικής επικράτειας χωρίς ωστόσο αυτό να μπορεί να αποκλειστεί. Παράλληλα, θα αναλάβουν την ασφάλεια των τουρκικών μετόπισθεν διασφαλίζοντας την ασφάλεια της ηπειρωτικής χώρας απέναντι από το Κουρδικό στοιχείο που ενδεχομένως να εκμεταλλευτεί τη κρίση μεταξύ Ελλάδας Τουρκίας και να δράσει ευκαιριακά δημιουργώντας συνθήκες αποσταθεροποίησης. Συνεπώς, είναι δεδομένη και αυτονόητη η δέσμευση Ταγμάτων της Τουρκικής Στρατοχωροφυλακής για επιχειρήσεις Εσωτερικής Ασφάλειας. Αντιστοίχως εάν υπήρχε ελληνική Χωροφυλακή θα μπορούσε να αναλάβει αυτού του τύπου τις αποστολές απαλλάσσοντας τις Ε.Δ.


Η ύπαρξη εκατοντάδων μικρών νησιών και βραχονησίδων αποτελεί ιδανικό πεδίο διεξαγωγής αμφίβιων επιχειρήσεων.
Στη Περιοχή Ευθύνης της ΑΣΔΕΝ τα Τάγματα Καταδρομών του Τουρκικού Στρατού θα αναλάβουν να εκμεταλλευτούν το νησιωτικό πεδίο των εκατοντάδων νησίδων, βραχονησίδων και ενδιάμεσων νήσων δημιουργώντας σύγχυση στα ελληνικά επιτελεία. Άλλωστε η γεωγραφία ευνοεί τη τουρκική δραστηριότητα. Το παραπάνω δύναται να λάβει χώρα είτε με αεροκίνητες και αεροποβατικές ενέργειες είτε με αμφίβιες. Επιπροσθέτως, στόχοι στρατηγικής αξίας όπως η Σκύρος ή οι παράκτιες συστοιχίες των Exocet του ΠΝ θα αποτελέσουν στόχους για τις Τουρκικές Ειδικές Δυνάμεις.


Hummer με ραντάρ επιτήρησης εδάφους BOR-A-550 της Γαλλικής εταιρίας Thales. Οι πληροφορίες είναι ζωτικής σημασίας και αξίας.


Hummer με θερμική κάμερα νυχτερινής επιτήρησης Margot XXXL της Γαλλικής εταιρίας Thales (πρώην Thomson-CSF).
Πρέπει να τονιστεί το γεγονός πως σε ενδεχόμενη αναμέτρηση Ελλάδας-Τουρκίας, είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθεί το σύνολο των Τουρκικών Δυνάμεων Κ/Δ, παρά την όποια ευκολία μετακίνησης τους. Τούτο συμβαίνει επειδή στην ΝΑ Τουρκία οι Μονάδες Κ/Δ είναι οι μόνες που μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά το PKK. Συνεπώς, μόνο ένα μέρος τους εκτιμάται ότι θα εμπλακεί έναντι της Ελλάδας. Σε συμμετρικές επιχειρήσεις, όπως σε μια Ελληνοτουρική αναμέτρηση, οι Μονάδες Κ/Δ μπορούν να αναλάβουν τις εξής αποστολές:

Ταχεία κρούση και δολιοφθορές σε εφεδρείες και θέσεις ΔΜ.
Εκτέλεση περιπόλων αναγνωρίσεων.
Κατάδειξη στόχων για το Τουρκικό Πυραυλικό Πυροβολικό.
Πιο εκτεταμένη αναμένεται να είναι η χρήση Τουρκικών Μονάδων Καταδρομών στο θέατρο επιχειρήσεων του Αιγαίου, όπου πέραν των πιο πάνω αποστολών, μπορούν να εκτελέσουν και τις κάτωθι:

Προκατάληψη αφύλαχτης βραχονησίδας.
Κατάληψη βραχονησίδας.
Δημιουργία προγεφυρώματος σε μεσαίες και μεγάλες νήσους.
Δολιοφθορές σε προκεχωρημένες θέσεις ρανταρ, σε Σταθμούς Διοικήσεως και σε προκεχωρημένα αεροδρόμια.
Αεροπρογεφυρώματα

Οι πτήσεις ελικοπτέρων είναι πολύ δύσκολο να λάβουν χώρα και από τις δύο πλευρές δεδομένης της έγκαιρης προειδοποίησης από τα ΣΑΕ των δύο χωρών. Η Τουρκία βέβαια έχοντας εγγύτητα και κάνοντας χρήση του ανάγλυφου μπορεί να μεταφέρει αιφνιδιαστικά δυνάμεις στα μικρονήσια και βραχονησίδες της ΑΣΔΕΝ ενώ ο ΕΣ πρέπει να διασχίσει το Αιγαίο.

Επίλογος

Η Τουρκία συνολικά διαθέτει 65-75 Τάτματα Κ/Δ, με εκτιμώμενη δύναμη τουλάχιστον 40.000 ανδρών, και με υψηλά ποσοστά επάνδρωσης κι επαγγελματοποίησης. Σε συνδυασμό με την ύπαρξη εκατοντάδων ελικοπτέρων και μεταγωγικών αεροσκαφών, δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα για την Ελληνική άμυνα, το οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστεί. Κατά την άποψη του γράφοντος, οι μόνες λύσεις σε αυτή την απειλή είναι οι κάτωθι:

Πιο αποτελεσματική και πιο ποιοτική εκπαίδευση.
Άμεση αναδιοργάνωση, με ριζική αναδιάταξη δυνάμεων και εκτενή μείωση του «γεωγραφικού» αποτυπώματος, ειδικά του Ελληνικού Στρατού.
Προσλήψεις επαγγελματιών οπλιτών με σχέδιο και αντικειμενικά κριτήρια.
Άμεση αύξηση της θητείας, για να βελτιωθούν τα ποσοστά επάνδρωσης των Μονάδων.
Υλικοτεχνική υποδομή
Είναι υποχρέωση και καθήκον όλων των Ελλήνων να καταλάβουμε, πως με την κάθετη μείωση των αμυντικών κονδυλίων και τον εκκούσιο παραγκωνισμό των Ενόπλων Δυνάμεων, η χώρα χάνει ένα σημαντικό μέρος της ισχύος της, με αποτέλεσμα να υποχωρεί συνεχώς στις όποιες απαιτήσεις της Τουρκίας. Με λίγα λόγια, χρειαζόμαστε ένα άμεσο «λίφτιγκ» για να μπορέσει η χώρα να σταθεί με αξιώσεις απέναντι στις όποιες προκλήσεις.


Αρκεί οποιοσδήποτε να δει τον χάρτη για να αντιληφθεί τη μεγάλη πρόκληση που καλείται να διαχειριστεί η ΑΣΔΕΝ.

Τα Δωδεκάνησα αποτελούν χώρο ύπαρξης πάρα πολλών δυνητικού ενδιαφέροντος περιοχές για τη Τουρκία.

 

Aσφαλώς και η έλευση των Kiowa συμβάλει τα μέγιστα σε αποστολές συλλογής πληροφοριών, άμεσης αντίδρασης και στοχοποίησης.

Ακολουθεί το επόμενο Σκ το δεύτερο μέρος του αφιερώματος. 

Ανδρέας Ματζάκος: Συνάντηση Τραμπ-Ερντογάν: Συμπεράσματα για την Ελλάδα

Στις 28-29 Ιουνίου συναντήθηκαν οι ηγέτες των κρατών των 20 μεγαλυτέρων οικονομιών του πλανήτη στην Οσάκα της Ιαπωνίας. Για την χώρα μας είχε μεγάλο ενδιαφέρον το αποτέλεσμα των συνομιλιών μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ Τραμπ και του προέδρου της Τουρκίας Ερντογάν, καθώς πολλοί ανέμεναν να ακούσουν για οικονομικές κυρώσεις που ο Τραμπ θα επέβαλε στην Τουρκία, λόγω της επιμονής της για παραλαβή τoυ Αντιαεροπορικού Συστήματος (Α/Α) S-400 από την Ρωσία.

Αντ’ αυτού, ο Τραμπ δικαιολόγησε πλήρως την απόφαση του Ερντογάν να προσφύγει στην Ρωσία για αγορά των S-400, κατηγορώντας μάλιστα την κυβέρνηση Ομπάμα, ότι δεν φέρθηκε στην Τουρκία με δίκαιο τρόπο, αρνούμενη την πώληση του αντίστοιχου αμερικανικού Α/Α συστήματος Patriot.

Γιατί όμως ο Τραμπ δεν επέβαλε κυρώσεις στην Τουρκία στην παρούσα φάση; Δεν συνεχίζει η αγορά του συγκεκριμένου Α/Α ρωσικού οπλικού συστήματος καθώς και η πιθανή λειτουργία του μαζί με τα αμερικανικά μαχητικά F-35, να αποτελεί ευκαιρία για την αποκάλυψη της τεχνολογίας που καθιστά τα μαχητικά αόρατα, όπως διατεινόταν η αμερικανική πλευρά; Τι συμπεράσματα μπορεί η Ελλάδα να αντλήσει από αυτήν την συνάντηση της οποίας τα αποτελέσματα δεν ήταν αυτά που περίμενε τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης;

Η θέση που υποστηρίζεται στο άρθρο είναι ότι η επιβολή οικονομικών κυρώσεων στην Τουρκία από τις ΗΠΑ, θα κατέτασσε αυτομάτως την Τουρκία, χώρα μέλος του ΝΑΤΟ, στους εχθρούς της Αμερικής. Μια τέτοια ενέργεια θα διαμόρφωνε ένα πολύ κακό κλίμα εντός του ΝΑΤΟ για την Τουρκία και θα δυσκόλευε την καθημερινή λειτουργία της συμμαχίας.
Στην πρώτη παράγραφο του άρθρου θα αναλυθεί η αλληλεπίδραση F-35 και S-400, στην δεύτερη παράγραφο θα εξηγηθεί γιατί ο Τραμπ δεν επέβαλε οικονομικές κυρώσεις στην Τουρκία, στη συνέχεια θα δούμε ποια τα συμπεράσματα για την χώρα μας και το άρθρο θα κλείσει με επίλογο.

Αλληλεπίδραση F-35 ΚΑΙ S-400

Καθώς πλησιάζει το διάστημα για την μεταφορά των S-400 από την Ρωσία στην Τουρκία, οι ΗΠΑ, με επιστολή την 6η Ιουνίου, του πρώην ασκούντος καθήκοντα Υπουργού Εθνικής Αμύνης Patrick Sanahan προς τον Τούρκο ομόλογο του Ακάρ, είχαν διαμηνύσει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο στην Τουρκία, ότι:

- Θα σταματούσε η συμμετοχή της στο πρόγραμμα παραγωγής των F-35, την 31 Ιουλίου 2019.

- Θα σταματούσε η εκπαίδευση των Τούρκων πιλότων στις ΗΠΑ, καθ’ όσον η δεύτερη σειρά, έχει προγραμματισμένη εκπαίδευση στο διάστημα Ιουνίου-Νοεμβρίου 2019.

- Το Κογκρέσο θα εξέταζε την επιβολή οικονομικών κυρώσεων μέσω του νομοσχεδίου Countering America’s Adversaries Through Sanctions (CAATSA). Το νομοσχέδιο αυτό είχε υπογραφεί την 2α Αυγούστου 2017, για να αντιμετωπιστούν οι εχθρικές προς τα αμερικανικά συμφέροντα ενέργειες της Ρωσίας, του Ιράν και της Βορείου Κορέας.

Η επιστολή αυτή, όχι μόνο για το ύφος της, αλλά και διότι έθετε συγκεκριμένο χρονικό όριο για την μη παραλαβή των S-400, χαρακτηρίστηκε από τον Ακάρ ως εκτός συμμαχικού πνεύματος, ενώ προκάλεσε σοβαρό προβληματισμό στην Τουρκία. Προβληματισμό γιατί μια τόσο σοβαρή επιστολή, εστάλη πριν τις επαναληπτικές εκλογές για την δημαρχία της Κων/πολεως την 23η Ιουνίου, ενώ θα μπορούσε να είχε σταλεί κάλλιστα μετά.

Με την επιστολή Sanahan, φάνηκε η Αμερική να δίνει ένα τέλος στην πιθανότητα συνυπάρξεως F-35 και S-400. Παρά ταύτα ο Τραμπ στην κρίσιμη αυτή συνάντηση, δεν επέβαλε τις κυρώσεις που αρκετοί ανέμεναν. Γιατί;

Γιατί τελικώς ο Τραμπ δεν επέβαλε οικονομικές κυρώσεις στην παρούσα φάσης;

Οι λόγοι είναι πολλοί, για την οικονομία του χώρου θα αναφερθούν οι τέσσερις κυριότεροι:

- Οικονομικές κυρώσεις θα επιβάρυναν την ήδη βεβαρημένη τουρκική οικονομία δυσκολεύοντας την ζωή του Ερντογάν, μετά και την ήττα του υποψηφίου του ΑΚΡ στις επαναληπτικές δημοτικές εκλογές στην Κων/πολη, από τον Ιμάμογλου. Μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργούσε αναταραχή στο εσωτερικό της Τουρκίας.

- Η Τουρκία συνεχίζει να αποτελεί ανάχωμα σε πιθανή κάθοδο της Ρωσίας στην Μεσόγειο και την Μέση Ανατολή. Και ο έλεγχος των στενών των Δαρδανελίων και το έδαφος της, συνεχίζουν να έχουν βαρύνουσα σημασία για την Δύση.
- Οι ΗΠΑ χωρίς να επιβάλλουν τις κυρώσεις, τουλάχιστον στην παρούσα φάση και πριν την παραλαβή από την Τουρκία των S-400, όχι μόνο δίνουν ευκαιρία στον Ερντογάν να επανεκτιμήσει την κατάσταση των σχέσεων Τουρκίας-ΗΠΑ, αλλά και διατηρούν το δικαίωμα να μην παραδώσουν τα F-35 στην Τουρκία.

- Τέλος, στην Μέση Ανατολή είναι ήδη τεταμένη η κατάσταση με το Ιράν, μετά τις πρόσφατες δολιοφθορές σε τάνκερ στον περσικό κόλπο, για τις οποίες ΗΠΑ και Ισραήλ θεωρούν υπεύθυνο το Ιράν. Δεν θα ήταν σώφρον για τις ΗΠΑ να ανοίξουν και νέο μέτωπο και με την Τουρκία. Αν τελικώς το ανοίξουν, θα έχουν καταφέρει να έχουν ένα μεγάλο σιιτικό και ένα μεγάλο σουνιτικό κράτος απέναντι τους. Και αυτό θα ήταν μια αιτία για γενικότερη ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή.
Όμως τι συμπεράσματα μπορεί να αντλήσει η χώρα μας από τον τρόπο που εξελίχθηκε η συνάντηση των G-20;

Συμπεράσματα για την Ελλάδα

Πολλοί εντός Ελλάδος, μετά την συνεχή τουρκική δραστηριότητα εντός της κυπριακής ΑΟΖ για την ανακάλυψη υδρογονανθράκων, με τις απειλές για γεώτρηση και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας στην περιοχή του Καστελόριζου, είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους στις ενέργειες του Αμερικανού προέδρου, στην συγκεκριμένη συνάντηση των G-20, προκειμένου η Τουρκία να αισθανθεί επιτέλους διπλωματική πίεση. Φαντάζονταν ότι οι ΗΠΑ θα σχημάτιζαν μια ομπρέλα προστασίας των ελληνικών συμφερόντων στην ΝΑ Μεσόγειο.

Είχαν δημιουργηθεί δηλαδή προσδοκίες πέραν κάθε λογικής, μια πολιτική οντότητα, η Ελλάδα, να εξαρτά την στρατηγική της για την προώθηση ζωτικών συμφερόντων της, από τις ενέργειες τρίτης χώρας. Χωρίς η Ελλάδα να έχει πρόθεση και σχέδιο να χρησιμοποιήσει τους συντελεστές ισχύος της για την υποστήριξη των δικών της συμφερόντων. Και αυτό κατά παράβαση μιας από τις βασικές αρχές της ρεαλιστικής σχολής των διεθνών σχέσεων, της αυτοβοηθείας (selfhelp), που λέει ότι, αν δεν έχεις την δυνατότητα ως κράτος στο άναρχο διεθνές σύστημα να υπερασπίσεις τα ζωτικά σου συμφέροντα, ουδείς άλλος θα το κάνει για σένα. Ότι όρους και να έθεσε η αμερικανική διοίκηση σχετικώς με το θέμα των S-400 στην Τουρκία, το έκανε για την προάσπιση των δικών της συμφερόντων. Ουδόλως σκέφτηκε τα ελληνικά συμφέροντα, όπως είναι απολύτως λογικό, πριν θέσει περιορισμούς στην Τουρκία.

Επίλογος

Το αμερικανικό νομοσχέδιο CAATSA, συντάχθηκε για να αντιμετωπίσει τις εχθρικές ενέργειες κατά αμερικανικών συμφερόντων, δηλαδή της Ρωσίας στην Ευρώπη και την Ευρασία, των ενεργειών του Ιράν για αποσταθεροποίηση της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Κορέας στην κορεατική χερσόνησο. Εάν οι ΗΠΑ ενέτασσαν τόσο εύκολα και την Τουρκία στις προβλέψεις του ιδίου νομοσχεδίου, τότε θα έριχναν νερό στον μύλο της Ρωσίας, η οποία θα είχε επιτύχει πράγματι ρήξη στην νοτιανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ. Θα είχε επιτύχει η Ρωσία μια άνευ προηγουμένου αναστάτωση στο ΝΑΤΟ, με μια χώρα μέλος του να αντιμετωπίζεται ως εχθρική χώρα από την ίδια την συμμαχία. Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι η Τουρκία έχει λευκή κάρτα να ενεργεί κατά των συμφερόντων της Αμερικής ή του ΝΑΤΟ, ή ότι δεν μπορεί να τις επιβληθούν κυρώσεις σε μεταγενέστερο στάδιο.

Σε ότι αφορά την χώρα μας, η Ελλάδα πρέπει να συντάξει το γρηγορότερο δυνατόν Εθνική Στρατηγική Ασφαλείας, προκειμένου να αντιμετωπίσει απειλές κατά των συμφερόντων της και μάλιστα των ζωτικών και, να εκμεταλλευτεί ευκαιρίες για την προώθηση τους. Χωρίς ένα τέτοιο σχέδιο, κάθε γεγονός που θα συμβαίνει ειδικώς με την Τουρκία, θα εξελίσσεται σε κρίση. Κάθε νέο γεγονός θα μας αιφνιδιάζει. Και όταν αιφνιδιάζεσαι, ενεργείς σπασμωδικά, χωρίς λογική αλληλουχία αντιδράσεων, χωρίς να γνωρίζεις τι περιμένεις να επιτύχεις σε κάθε πιθανή ενέργεια της Τουρκίας και όχι μόνο. Και ας σημειωθεί ότι η Τουρκία δεν είναι καθόλου απρόβλεπτη. Πριν ενεργήσει, αναγγέλλει τι θα κάνει και στη συνέχεια το κάνει.


* Ο Ανδρέας Ματζάκος είναι Απόστρατος Αξκος του ΣΞ και κατέχει MSc στις Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές. Είναι δόκιμος ερευνητής στον Τομέα Αμυντικών Θεμάτων του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου και μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών. 

Δημήτρης Κ. Μπάκας: ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΕΝΕΡΓΗΜΑ, ΩΣ ΑΡΕΤΗ

Προοίμιο
Ποια είναι η φύση της δημιουργικότητας; Γιατί υπάρχει κάτι και όχι τίποτα; Τι είναι το είναι και τι δεν είναι το μηδέν. Κακορίζικες έννοιες που βασανίζουν το άνθρωπο από τότε που άρχισε να καταλαβαίνει ότι υπάρχει. «Κανείς» σημαίνει και ένας και κανένας! Τι είναι ο άνθρωπος τώρα που ζει;

Τι θα είναι όταν πεθάνει; Και τι ήταν προτού να γεννηθεί; Ο Κολόμβος είδε ως Αμερική την Ινδία που έψαχνε! Ο Σωκράτης έξω από την άγνοια δεν βρήκε στήριγμα: «εν οίδα ότι ουδέν οίδα»! «Εν» και «ουδέν» φανερώνονται στο περίφημο Ούτις = Κανένας! του Οδυσσέα . Η Μήτις ήταν η πρώτη Σύζυγος του Δία και μητέρα της Αθηνάς, της θεάς της σοφίας!
Η ύπαρξή μας δεν είναι νοητή χωρίς την ανυπαρξία. Οι Αρχαίοι Προγονοί μας είναι εκείνοι που ανακάλυψαν πρώτοι το Χάος, το «μη είναι» , από το οποίο προέρχονται τα πάντα. « Ήτοι μεν πρώτιστα Χάος εγένετο »( Ησίοδος).

Η αποκάλυψή του, όμως, από τους επιστήμονες έγινε ουσιαστικά τα τελευταία σαράντα χρόνια, οπότε και ερευνάται συστηματικά ως Θεωρία του Χάους.

Εντούτοις οι επιστημονικές ιδέες και ειδικά σε μεταφορική μορφή τους είναι σαν τα φάρμακα, που στη σωστή τους αναλογία είναι σωτήρια, αλλά με λάθος συνταγή προκαλούν κακό.

Απαιτείται, λοιπόν, σύνεση.

 

 

 

 

 

PDF

Ιωάννης Μπαλτζώης*: Μελετώντας τον εχθρό του Ελληνισμού: Οι "ιερές αγελάδες" της τουρκικής επεκτατικής γεωστρατηγικής! Και, Αναλύοντας την Επιθετική-Αναθεωρητική Τουρκία – Η Αντιμετώπιση.

Ο μεγάλος Κινέζος φιλόσοφος και στρατηγός Σουν Τσου, στην γνωστή πραγματεία του "Η Τέχνη του Πολέμου", που γράφτηκε πριν 2.500 χρόνια, αναφέρεται στον σχεδιασμό και την διεξαγωγή των στρατιωτικών επιχειρήσεων υπό την μορφή δεκάδων αποφθεγμάτων και με περιεκτικό τρόπο.

Σε πολλά από τα αποφθέγματά του, ο Σουν Τσου παροτρύνει τον ηγέτη να μάθει καλά τον εχθρό του, καθώς και τα σχέδιά του για να μπορεί να τον αντιμετωπίσει επιτυχώς.

Αναστάσιος Μπασαράς: Ιούνιος 2019 - Κορυφαία Επιλεγμένα Άρθρα Ιουνίου 2019 στην Ελληνική Γλώσσα!

Αγαπητοί  Αναγνώστες:

Σας προτείνουμε τα παρακάτω ενδιαφέροντα Ινστιτούτα σε θέματα των τομέων και πεδίων,όπως:

Στρατηγική, Πολιτική, Πολιτισμός, Παιδεία, Ιστορία, Θρησκεία, Άμυνα και Ασφάλεια, Οικονομία, Κοινωνία, Ενέργεια, Τεχνολογία, Επιστήμες, Περιβάλλον, Ευρωπαϊκή Ένωση, ΝΑΤΟ, Διεθνείς Σχέσεις και Εξελίξεις, Γεωπολιτική, Επιμορφωτικές Δράσεις !

Ιούνιος  2019

  

Ιωάννης Μπαλτζώης*: Μελετώντας τον εχθρό του Ελληνισμού: Οι "ιερές αγελάδες" της τουρκικής επεκτατικής γεωστρατηγικής! Και, Αναλύοντας την Επιθετική-Αναθεωρητική Τουρκία – Η Αντιμετώπιση.

 

Ευρωεκλογές και...Ευρωσκεπτικισμός! Τhe Visegrad Group 

 

Οι εξελίξεις στην Τουρκία μέσα από τις αναλύσεις των ερευνητών του ΕΛΙΑΜΕΠ 

WHAT ARE THE REASONS AND THE CONSEQUENCES OF POSTPONING AN ALREADY AGREED GAS “DEVELOPMENT AND PRODUCTION PLAN” FOR A LONG PERIOD OF TIME? THE “APHRODITE” RESERVE CASE (REPUBLIC OF CYPRUS) 

 

Νέες τεχνολογίες και την Τεχνητή Νοημοσύνη

 

 

Η 'Ερευνα και Διάσωση ως Παράγοντας Εθνικής Κυριαρχίας

 

Το δημιουργικό ενέργημα, ως αρετή

 

EU Necps: Bulgaria, Romania, Slovenia, Cyprus, Others Need to Step Up Renewables Ambition 

  Η Επικίνδυνη αύξηση των Στρατιωτικών Εξοπλισμών σε παγκόσμια κλίμακα

 

G20: η παγκόσμια οικονομία ζητεί την καλή θέληση των Τραμπ και Σι

 

 

 Καβαλικεύω γάιδαρο γιατί δεν βρίσκω άτι 

Είμαστε άξιοι της μοίρας μας… 

 

 Νυστέρι, Όχι ασπιρίνες! Γράφει ο Θάνος Τζήμερος 

 

 Η Δράση του 13ου Σμήνους της Κορέας 

  Ιστορικό Αρχείο: Το αεροσκάφος PZL P.24G/F 

 

Το περιοδικό Τεύχος Μάιος 2019

 

Ο Βελόπουλος, ο Γιάνης και ο Κοέλιο - Του Τάκη Θεοδωρόπουλου

 

Η Φούσκα της Εναέριας Επιτήρησης της Β. Μακεδονίας!

 

Τι θα ακολουθήσει όταν ο Ερντογάν παραλάβει τους S-400